“ Od grania do nagrania “ – Finał “ Równać szanse “ 2021
Równać Szanse 2021 to Program Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Fundację Civis Polonus . Ideą programu Równać Szanse są lokalne projekty , które dla młodych ludzi z małych miejscowości mają być ekscytującym wyzwaniem i szansą do nawiązywania współpracy z innymi , by razem osiągnąć wspólnie obrany cel, po drodze zdobywając wiedzę , jak radzić sobie z zupełnie nową rolą , nowymi wyzwaniami oraz , aby jak wykorzystywać nowo nawiązane relacje .
Celem programu jest wyrównanie szans młodych ludzi na dobre i efektywne początki w dorosłym życiu .W głównej mierze chodzi o sytuację, w której to młody człowiek z małej miejscowości potrafi samodzielnie i świadomie osiągać wyznaczone przez siebie cele myśląc perspektywicznie o własnej przyszłości. Ma bowiem takie samo prawo, jak jego rówieśnik z dużej aglomeracji, by spróbować odnieść sukces na miarę własnych możliwości oraz by jak najlepiej wykorzystać szanse, które przyniesie mu życie.
W naszej miejscowości , w której mieszka nie więcej niż 13 tys. osób programem Równać Szanse objęliśmy młodych ludzi od 13 do 19 roku życia . Na terenie naszej miejscowości , naszym priorytetem jest to , aby za sprawą ciekawych projektów, młodzież mogła sprawdzić, w czym mają szansę być skuteczni i doceniani przez innych. Tu gdzie mieszkają lub tam gdzie będą mieszkać w przyszłości – wszędzie, gdziekolwiek będą chcieli żyć. Tylko w ten sposób mogą stać się ludźmi samodzielnymi i niezależnymi, ludźmi którzy w pełni świadomie wyznaczają sobie przemyślane , wyznaczone cele. Najpierw te dotyczące edukacji, a później – dotyczące ważnych decyzji w dorosłym życiu .
Naszym pierwszorzędnym założeniem było to , aby ukazać młodym ludziom, że umiejętności oraz doświadczenia zdobyte w trakcie realizacji konkretnego projektu przydają się na całe życie niezależnie od tego, co robimy i z kim planujemy wspólne działania. To zysk w czystej postaci, który można sprowadzić do zrozumiałych dla wszystkich umiejętności człowieka działającego w otaczającym go środowisku . Realizując ten projekt chcieliśmy , aby powoli wchodzące w dorosłość młode pokolenie nabrało umiejętności takich jak :
- wykorzystywanie tego , co może sprzyjać w dorosłym życiu – chodzi o nowe, inne niż dotąd , spojrzenie na swoje środowisko: w ciekawej formie, przez pryzmat jego walorów i ograniczeń. Równocześnie chodzi również o sprawdzenie samego siebie, czyli tego, jakie mocne i słabe strony ma w posiadaniu konkretny młody człowiek ;
- skuteczne , przynoszące rezultaty planowanie – odnosi się to do aktywnego uczestnictwa młodego człowieka w wyznaczaniu celów i harmonogramu projektu, jego ocenę realnych efektów projektu. Chodzi także o to, by młodzi ludzie nauczyli się, w jaki sposób z sukcesem dążyć do osiągnięcia obranych sobie celów;
- praca zespołowa oraz nawiązywanie nowych relacji , które ułatwią zdobycie zamierzonego celu – umiejętność ta dotyczy sprawdzania się w nowych relacjach z ludźmi i instytucjami, a także umiejętności pracy w grupie – m.in. jak znajdować wspólne cele z korzyścią dla wszystkich;
- pogłębianie wiary w siebie , swoje umiejętności – chodzi tu o to , aby młodzi ludzie stale umacniali w sobie tę wiarę za sprawą osobistego sukcesu, na który może liczyć dzięki udziałowi w projekcie. Ważne jest także, by miał szansę publicznego zaprezentowania własnych działań i ich efektów, oraz szansę udziału w nagłośnieniu projektu.
Cel programu to młody człowiek przygotowany do startu w ciekawe życie i organizacja lub instytucja lokalna, która zyskuje zaufanie otoczenia. Warto zaznaczyć jednak, iż te cele mają swoje niezwykle pozytywne konsekwencje w lokalnym środowisku , które jest dla nas niemniej ważne, o ile nie najważniejsze. Dzięki udziale w projekcie :
- młodzi ludzie lepiej radzą sobie w społeczności
- środowisko lokalne ożywa , dzięki silnej integracji wokół działań na rzecz młodych ludzi
- młodzi ludzie chętnie wykorzystują swoje atuty i posiadają większą świadomość swoich mocnych i słabych stron
- młodzi ludzie angażują się w realizację innych działań i projektów
Projekt “ Od grania do nagrania “
Pomysłodawcą oraz osobą zajmującą się realizacją projektu był Pan Remigiusz Kuropka , dyrygent Młodzieżowej Orkiestry Dętej Centrum Kultury i Rekreacji Wschowa . Osoba , która w realizację tego projektu włożyła ogrom pracy i pełne zaangażowanie . Uczestnikami projektu byli członkowie Młodzieżowej Orkiestry Dętej Centrum Kultury i Rekreacji Wschowa , ale nie tylko . W realizacji projektu pomagali również koordynatorzy , którzy współpracowali nie tylko z pomysłodawcą projektu , ale również młodzieżą biorącą udział w projekcie .
W realizacji projektu chodziło przede wszystkim o to, aby młodzież działała samodzielnie w przestrzeni lokalnej: rozmawiała z nowo poznanymi osobami, współpracując z różnymi instytucjami w celu udostępnienia pomieszczeń na realizację zadania, zakupie potrzebnego sprzętu w postaci : głośnika i mikrofonu, organizacji spotkań integracyjnych na których omawiane były kolejne etapy prac.
Młodzież w trakcie realizacji projektu miała możliwość sprawdzenia swoich umiejętności oraz zachowań w różnych sytuacjach. W realizacji części zadań niezbędna była pomoc koordynatorów np. w rozmowach mających na celu możliwość udostępnienia nam pomieszczeń, sali, pomocy przy nagłośnienie i oświetleniu itp. Nowym zadaniem oprócz nagrania utworów była ich obróbka. To na pewno jest największy plus i rezultat pracy. Udział w obróbce utworów była nowym doświadczeniem i nowo nabytą umiejętnością , która pomogła wielu uczestnikom poszerzyć horyzonty .
Młodzież w nowych sytuacjach odnajdywała się bardzo dobrze, byli pewni siebie, a co najważniejsze w pełni angażowali się w działania projektowe Po każdym zadaniu omawialiśmy i analizowaliśmy działania i cała grupa zawsze jednogłośnie się zgadzała. Wzajemnie się oceniali , z czego wynikało wiele pozytywów , doradzali sobie, wspólnie rozwiązywali problemy jeśli takie się pojawiały . Jedynym problemu , które się pojawiły to tylko takie związane z kwarantanną bądź zachorowaniem któregoś z uczestników , wówczas bardzo szybko przekazywali sobie zadania i ktoś inny wykonywał działania osoby przebywającej na kwarantannie. Wtedy też spotkania odbywały się w mniejszych gronach.
Młodzież działa w grupach, każda grupa miała przydzielone zadania, jedni odpowiedzialni byli za sprawy organizacyjne, drudzy pracowali na grafiką, tłumaczeniami, repertuarem, inni ćwiczyli nad niełatwym repertuarem , grali i nagrywali. Najtrudniejszy był pierwszy podział na grupy, ponieważ nie do końca wiedzieli co ich czeka, obawiali się podjąć wyzwanie, ale przy pomocy koordynator i wsparciu osób z którymi współpracowali z czasem się świetnie odnaleźli w swoich rolach. Swoje zadania realizowali z pełnym zaangażowaniem . Młodzież dzięki tym zadaniom pogłębiała swoją wiedzę oraz nabywała nowe umiejętności .
W ramach realizacji projektu odbyło się 15 godzin warsztatów z obróbki audio i masteringu, odbyły się 24 spotkania grupy uczestników i koordynatorów – na pierwszym omówiono zasady, wstępne założenia i pierwsze działania podczas całego projektu, wspólnie spisaliśmy kontrakt. Na kolejnych spotkaniach wybrano repertuar do nagrań, omówiono i zaprojektowano grafikę na plakaty, okładkę płyty CD oraz etykietę, omawiano finał wydarzenia i przygotowano cały koncert. Odbyły się 24 godziny prób do nagrań. Nagraliśmy 7 utworów o tematyce świątecznej , dokonaliśmy obróbki audio. Zleciliśmy wykonanie druku okładek i etykiet na płyty w drukarni.
Po ciężkich miesiącach pracy udało się nam uzyskać zamierzony efekt , wszystkie założenia projektu zostały zrealizowane . Odbył się koncert podsumowujący cały projekt, zaprosiliśmy do udziału w koncercie pozostałych członków Młodzieżowej Orkiestry Dętej CKiR oraz zespół wokalny Arabeska z Leszna. Koncert nosił tytuł “ Muzyczne puzzle FWS vol.1 “ . Koncert był owocem bardzo ciężkiej i wymagającej skupienia pracy . Był efektem godzin prób , pełnego zaangażowania młodzieży oraz innych współdziałających . Lecz to nie jedyny owoc ciężkiej pracy . Dzięki udziałowi w tym projekcie wydana została płyta która, została nagrana przez uczestników projektów oraz pozostaje w środowisku lokalnym, kilkadziesiąt egzemplarzy trafiło do mieszkańców.
Młodzież miała okazję osobiście poznać osoby zarządzające instytucjami kultury oraz lokalnych przedsiębiorców np. właściciela drukarni oraz pracującego tam grafika, który zapoznał młodych ludzi z tajnikami programów graficznych. Z pewnością nowym doświadczeniem było dla uczestników to, że musieli ustalić zasady korzystania z pomieszczeń CKiR. Osobiście poznali władze miasta zapraszając na koncert finałowy. Nowym wyzwaniem było również samodzielne poprowadzenie całego koncertu, powitanie zaproszonych gości w trzech językach: polskim, angielskim oraz niemieckim.Koncert był niezapomnianym wydarzeniem , nie tylko dla uczestników projektu , ale także publiczności , otrzymaliśmy ogrom braw oraz krzyczane chórem publiczności słowo “ BIS ! “ .
Czy po zakończeniu projektu w środowisku lokalnym zaszły zmiany ?
Koncert , który był zakończeniem projektu odegrał kluczową rolę . Po koncercie otrzymaliśmy mnóstwo gratulacji . Wydarzenie jakim był koncert , spotkało się z niesamowitą ilością pozytywnych opinii . Płyta okazała się genialnym owocem naszej pracy . Na pewno zwiększyło się zainteresowanie osób uczących się grać na instrumentach, nastąpiła aktywizacja społeczności lokalnej o czym świadczy bardzo duży udział publiczności w koncercie finałowym.
Dziękujemy zw.pl za nagranie:
Tekst: Martyna Sachwech